Lehekülg
Näide: Foorum
Näide: Foorum
Näide foorumi postitusel baseeruvast analüütikast (kokkuvõttest), kus on kuvatud postituste tegemine (ühe täpina) vs aeg. Kui lisada sellele tähtaega esitavad jooned, saame visualiseerida kui suur osa tudengitest kursusel liigub soovitusliku ja kui suur lõpptähtaja rütmis. Või mis on see aktiveerumise osakaal vahetähtaja (lõpptähtaja) ümbruses.

Millal kasutada?
Foorumit saab kasutada väga mitmeti. Osalt on sellest tehtud juttu ka varasemates moodulites. Näiteks võib kursus alata "Enesetutvustus" foorumiga, kus iga osaleja peab tegema ühe sissekande (kindel foorumi tüüp ja seega saab väga lihtsasti tegevuse täidetust seadistada).

Tingimuste täidetus on oluline seadistada kui soovime selle tegevuse lisada järgmise tegevuse eelduseks või kaasata tegevuste raportisse. Antud juhul näevad sätted välja alljärgnevad (iga osaleja peab tegema ühe postituse).

Pane tähele, et kui alles seadistad seda tingimuste osa ja see ei ole veel kasutusel, siis on kastikesed avatud ja saad valida tingimuse täidetuse tingimuse. Eelnev pilt aga ilmestab lisaks olukorda, kus sätteid püütakse muuta siis kui osad õppurid on selle tegevuse juba lõpetanud. Ole ettevaatlik muudatuse tegemisel, sest sellega nullid ära eelmiste tegevuste lõpetamise kuupäevad (kuupäeva, mitte sisulist katset aga just see on oluline kui soovid hiljem teha tegevuse täitmise ajast sõltuvaid raporteid)! Sedalaadi muudatusi peaksid tegema enne kui osaleja antud tegevust on saanud sooritada.
Foorumit võib kasutada ka küsimuste/vastuste esitamiseks viisil, kus iga osaleja peab esitama vähemalt ühe küsimuse ja vastama/toetama ühe teise osaleja poolt esitatud küsimust omapoolse suunava vastusega. Sellise foorumiga saab simuleerida klassiruumis toimuvat, kus tudengid võivad küsida, kui nad ei ole õppematerjali esitusest aru saanud. Samamoodi siin, esmalt peavad nad iseseisvalt töötama läbi kursuse materjali ja seejärel leidma vähemalt ühe n-ö probleemse koha, mis vajaks selgitust. Eesmärk ei ole esitada küsimusi, mis on vastatud järgnevatel slaididel. Samas kui mõnel juhul võib tõepoolest see vastus ühe tudengi jaoks ola peidus ja teine tudeng (või õppejõud) saab suunata konstruktiivse vastusega/viitega.

Pane tähele, et ka siin on valitud "Igaüks postitab ühe arutelu", et piirata küsimuste laiali valgumist. Mõistagi võid valida foorumi tüübi, mis võimaldab küsida ka mitu küsimust. Samas ei ole see foorum mõeldud üldiste küsimuste küsimiseks (kus tudeng n-ö vajab abi kontakttundide vahelisel ajal). Siin käsitletut foorumit võib aga teha ka hinnatavaks. Kusjuures ka kaasõppurid saavad või ainult nemad neid postitusi hindavadki - siiski on oluline, et ka õppejõud järgib neid küsimusi ja lisab vastuseid kui on näha, et küsimus/vastus lähevad üksteisest lahku.

Antud juhul antakse iga foorumi täitmise eest maksimaalselt 2 punkti ja see moodustub nii küsimuse kui vastuse keskmisest hindest, mis omakorda leitakse kõikide vastuste keskmisest (sh õppijad, õppejõud). Seetõttu võib õppija poolt antud hinnang hakata mõjutama teise õppija lõpp-hinnet, sest antud juhul tähendab see "2 punkti", et see tegevus annab kuni 2% lõpphindest. Aga neid foorumeid võib lisada iga mooduli või nädala juurde, mistõttu võib sellest saada väga oluline hindamise komponent ja ka oskuste kujundamine (küsimuse küsimise oskus, mida paraku klassiruumis teevad üldjuhul vähesed, need kes on aktiivsemad). Kokkuvõtvalt saab hinnangu kaasata õpianalüütikasse. Ja lisatud küsimuse tekstile või vastusele saame omakorda teha tekstilist analüüsi (peale foorumi eksporti, millest hetke pärast).
Seega selle foorumi kui tegevuse täitmise tingimused on mõnevõrra erinevad eelmisest.

Pane tähele, et märgitud on nii arutelude (uute postituste) arv kui ka vastuste arv ja neid väärtuseid saab iga õppejõud ümber kujundada lähtuvalt tema õppeprotsessist.
Kuidas andmeid alla laadida?
Igat üksikut foorumit saab eksportida kui foorumi lehel valida selle seadete alt "Ekspordi".

Seejärel saad valida erinevate ekspordi formaatide vahel ning soovitav on sisse lülitada ka "Inimloetavad kuupäevad". Valiku "Eemalda HTML" osas tasub mõtiskleda ja katsetada, kas see võib mõjutada hilisemat andmeanalüütikat. Näiteks postituste sõnade/tähemärkide kokkulugemiseks pole neid HTML märgendeid kindlasti vaja.

Kui nüüd eksporditud fail näiteks avada MS Exceliga, näeme, et selles on nii kasutaja nimi, postituse või vastuse sisu aga ka lihtne statistika (juba Moodle poolt arvutatud) nagu sõnade või tähtede arv. Iga postitus (küsimus või vastus) omab unikaalset ID tunnust "id" (see on üle kõikide Moodles olevate kursuste). Seejärel omistatakse igale postituse grupile (nii küsimus kui sellega seotud vastused) unikaalne ID tunnus "discussion". Juhul kui üks vastus on antud sama küsimuse juba antud vastusele, siis on ka täidetud "parent" veerg.

Selle tabeli baasil saame teostada erinevat analüütikat, leida küsimuste arv (sellel pole väga suurt väärtust, kuna taandub ju hetkel õppijate arvule) või hoopis keskmine vastuste arv ühe küsimuse kohta (sellel on juba teatud väärtus, millised küsimused tõmbavad rohkem tähelepanu). Siin tabelis me ei näe hinnanguid (punkte), seda saame eksportida näiteks läbi hinnetelehe. Erinevate analüüsimallide tegemist vaatame juba edasises sektsioonis.
Pane tähele, et lisaks foorumi ekspordile saad samast menüüst valida ka "Foorumi kokkuvõttearuanne".

Selle aruande koostamine võib võtta aega, kuna sõltub postituste arvust. Kuid peale selle loomist saame selle alla laadida kas siis osaleja kaupa või eksportida kogu aruanne vabalt valitud formaati (*.csv, *.xlsx jt). Peale aruande koostamist saab juba Moodles endas teostada lihtsamaid väljavõtteid, sh filtreerida andmed veeru järgi.

Näiteks filtreerime vastuste arvu järgi ja näeme kui paljud tudengid on andnud rohkem kui 1 vastuse (mis võiks näidata nende suuremat huvi, kaasatust). Esimene rida on mõistagi õppejõu poolt antud vastuste arv, mistõttu seda rida ei ole ära peidetud.

Pane aga tähele, et selle kasutajaliidese kaudu saad ülevalt hüpikust valida mõne teise foorumi, mille kohta raportit koostada aga lisaks saad seda teha üle kõikide foorumite.

Kannatust kuniks Moodle selle kokku paneb! Antud näites on ca 150 tudengit, 9 kohustuslikku foorumit, igaühes vaja teha 1 küsimuse püstitus ja anda vähemalt 1 vastus ... ning Moodlel võttis selle raporti koostamine aega ca 9 minutit - käsitsi tegemine võtaks kindlasti palju rohkem! Samas tuleb rõhutada, et mõnel juhul ei pruugi sa soovida kõiki foorumeid kaasata (nt üldfoorumid, kus nagunii kõik ei osale ja pigem soovid selles osas teha omaette analüütikat).

Kui liikuda tabeli allossa, saab selle aruande ka alla laadida, milles teha järelanalüüsi.

Pane tähele, et see tabel on palju lihtsamini loetav, samas ei ole siin üksikuid postitusi ja nende soorituse andmeid.
Kokkuvõte. Foorumi kasutamisel on õpianalüütika seisukohast mitmeid võimalusi. Osaliselt ja paljude jaoks mugavam (kes ei soovi järelanalüüsi teha) saame kokkuvõtteid teha Moodle enda võimalustega, valides siis sobiva kokkuvõtte, milles on andmed juba agregeeritud või mitte. Hilisemas osas vaatame ka foorumi kui tegevuse täitmise kuupäeval baseeruvat analüüsi, sest need andmed saame me koondatult kätte ühe raporti loomise kaudu (seda käsitleti juba varem, kuid analüüsi osa pole veel puudutanud, sh lihtsamate analüüsimallide tegemine näiteks MS Excelis).

Millal kasutada?
Foorumit saab kasutada väga mitmeti. Osalt on sellest tehtud juttu ka varasemates moodulites. Näiteks võib kursus alata "Enesetutvustus" foorumiga, kus iga osaleja peab tegema ühe sissekande (kindel foorumi tüüp ja seega saab väga lihtsasti tegevuse täidetust seadistada).

Tingimuste täidetus on oluline seadistada kui soovime selle tegevuse lisada järgmise tegevuse eelduseks või kaasata tegevuste raportisse. Antud juhul näevad sätted välja alljärgnevad (iga osaleja peab tegema ühe postituse).

Pane tähele, et kui alles seadistad seda tingimuste osa ja see ei ole veel kasutusel, siis on kastikesed avatud ja saad valida tingimuse täidetuse tingimuse. Eelnev pilt aga ilmestab lisaks olukorda, kus sätteid püütakse muuta siis kui osad õppurid on selle tegevuse juba lõpetanud. Ole ettevaatlik muudatuse tegemisel, sest sellega nullid ära eelmiste tegevuste lõpetamise kuupäevad (kuupäeva, mitte sisulist katset aga just see on oluline kui soovid hiljem teha tegevuse täitmise ajast sõltuvaid raporteid)! Sedalaadi muudatusi peaksid tegema enne kui osaleja antud tegevust on saanud sooritada.
Foorumit võib kasutada ka küsimuste/vastuste esitamiseks viisil, kus iga osaleja peab esitama vähemalt ühe küsimuse ja vastama/toetama ühe teise osaleja poolt esitatud küsimust omapoolse suunava vastusega. Sellise foorumiga saab simuleerida klassiruumis toimuvat, kus tudengid võivad küsida, kui nad ei ole õppematerjali esitusest aru saanud. Samamoodi siin, esmalt peavad nad iseseisvalt töötama läbi kursuse materjali ja seejärel leidma vähemalt ühe n-ö probleemse koha, mis vajaks selgitust. Eesmärk ei ole esitada küsimusi, mis on vastatud järgnevatel slaididel. Samas kui mõnel juhul võib tõepoolest see vastus ühe tudengi jaoks ola peidus ja teine tudeng (või õppejõud) saab suunata konstruktiivse vastusega/viitega.

Pane tähele, et ka siin on valitud "Igaüks postitab ühe arutelu", et piirata küsimuste laiali valgumist. Mõistagi võid valida foorumi tüübi, mis võimaldab küsida ka mitu küsimust. Samas ei ole see foorum mõeldud üldiste küsimuste küsimiseks (kus tudeng n-ö vajab abi kontakttundide vahelisel ajal). Siin käsitletut foorumit võib aga teha ka hinnatavaks. Kusjuures ka kaasõppurid saavad või ainult nemad neid postitusi hindavadki - siiski on oluline, et ka õppejõud järgib neid küsimusi ja lisab vastuseid kui on näha, et küsimus/vastus lähevad üksteisest lahku.

Antud juhul antakse iga foorumi täitmise eest maksimaalselt 2 punkti ja see moodustub nii küsimuse kui vastuse keskmisest hindest, mis omakorda leitakse kõikide vastuste keskmisest (sh õppijad, õppejõud). Seetõttu võib õppija poolt antud hinnang hakata mõjutama teise õppija lõpp-hinnet, sest antud juhul tähendab see "2 punkti", et see tegevus annab kuni 2% lõpphindest. Aga neid foorumeid võib lisada iga mooduli või nädala juurde, mistõttu võib sellest saada väga oluline hindamise komponent ja ka oskuste kujundamine (küsimuse küsimise oskus, mida paraku klassiruumis teevad üldjuhul vähesed, need kes on aktiivsemad). Kokkuvõtvalt saab hinnangu kaasata õpianalüütikasse. Ja lisatud küsimuse tekstile või vastusele saame omakorda teha tekstilist analüüsi (peale foorumi eksporti, millest hetke pärast).
Seega selle foorumi kui tegevuse täitmise tingimused on mõnevõrra erinevad eelmisest.

Pane tähele, et märgitud on nii arutelude (uute postituste) arv kui ka vastuste arv ja neid väärtuseid saab iga õppejõud ümber kujundada lähtuvalt tema õppeprotsessist.
Kuidas andmeid alla laadida?
Igat üksikut foorumit saab eksportida kui foorumi lehel valida selle seadete alt "Ekspordi".

Seejärel saad valida erinevate ekspordi formaatide vahel ning soovitav on sisse lülitada ka "Inimloetavad kuupäevad". Valiku "Eemalda HTML" osas tasub mõtiskleda ja katsetada, kas see võib mõjutada hilisemat andmeanalüütikat. Näiteks postituste sõnade/tähemärkide kokkulugemiseks pole neid HTML märgendeid kindlasti vaja.

Kui nüüd eksporditud fail näiteks avada MS Exceliga, näeme, et selles on nii kasutaja nimi, postituse või vastuse sisu aga ka lihtne statistika (juba Moodle poolt arvutatud) nagu sõnade või tähtede arv. Iga postitus (küsimus või vastus) omab unikaalset ID tunnust "id" (see on üle kõikide Moodles olevate kursuste). Seejärel omistatakse igale postituse grupile (nii küsimus kui sellega seotud vastused) unikaalne ID tunnus "discussion". Juhul kui üks vastus on antud sama küsimuse juba antud vastusele, siis on ka täidetud "parent" veerg.

Selle tabeli baasil saame teostada erinevat analüütikat, leida küsimuste arv (sellel pole väga suurt väärtust, kuna taandub ju hetkel õppijate arvule) või hoopis keskmine vastuste arv ühe küsimuse kohta (sellel on juba teatud väärtus, millised küsimused tõmbavad rohkem tähelepanu). Siin tabelis me ei näe hinnanguid (punkte), seda saame eksportida näiteks läbi hinnetelehe. Erinevate analüüsimallide tegemist vaatame juba edasises sektsioonis.
Pane tähele, et lisaks foorumi ekspordile saad samast menüüst valida ka "Foorumi kokkuvõttearuanne".

Selle aruande koostamine võib võtta aega, kuna sõltub postituste arvust. Kuid peale selle loomist saame selle alla laadida kas siis osaleja kaupa või eksportida kogu aruanne vabalt valitud formaati (*.csv, *.xlsx jt). Peale aruande koostamist saab juba Moodles endas teostada lihtsamaid väljavõtteid, sh filtreerida andmed veeru järgi.

Näiteks filtreerime vastuste arvu järgi ja näeme kui paljud tudengid on andnud rohkem kui 1 vastuse (mis võiks näidata nende suuremat huvi, kaasatust). Esimene rida on mõistagi õppejõu poolt antud vastuste arv, mistõttu seda rida ei ole ära peidetud.

Pane aga tähele, et selle kasutajaliidese kaudu saad ülevalt hüpikust valida mõne teise foorumi, mille kohta raportit koostada aga lisaks saad seda teha üle kõikide foorumite.

Kannatust kuniks Moodle selle kokku paneb! Antud näites on ca 150 tudengit, 9 kohustuslikku foorumit, igaühes vaja teha 1 küsimuse püstitus ja anda vähemalt 1 vastus ... ning Moodlel võttis selle raporti koostamine aega ca 9 minutit - käsitsi tegemine võtaks kindlasti palju rohkem! Samas tuleb rõhutada, et mõnel juhul ei pruugi sa soovida kõiki foorumeid kaasata (nt üldfoorumid, kus nagunii kõik ei osale ja pigem soovid selles osas teha omaette analüütikat).

Kui liikuda tabeli allossa, saab selle aruande ka alla laadida, milles teha järelanalüüsi.

Pane tähele, et see tabel on palju lihtsamini loetav, samas ei ole siin üksikuid postitusi ja nende soorituse andmeid.
Kokkuvõte. Foorumi kasutamisel on õpianalüütika seisukohast mitmeid võimalusi. Osaliselt ja paljude jaoks mugavam (kes ei soovi järelanalüüsi teha) saame kokkuvõtteid teha Moodle enda võimalustega, valides siis sobiva kokkuvõtte, milles on andmed juba agregeeritud või mitte. Hilisemas osas vaatame ka foorumi kui tegevuse täitmise kuupäeval baseeruvat analüüsi, sest need andmed saame me koondatult kätte ühe raporti loomise kaudu (seda käsitleti juba varem, kuid analüüsi osa pole veel puudutanud, sh lihtsamate analüüsimallide tegemine näiteks MS Excelis).
Viimati muudetud: esmaspäev, 25. oktoober 2021, 16.41 PM