Kursus: YKI0021 Keemia alused (2025 sügis) | Moodle

  • Keemia alused 2025

    • Keemia alused bänner

    • Kõigist harjutustundidest toimub ülekanne ka Teamsis. Viirushaiguste sümptomitega või lähedaste haiguse korral palun auditooriumisse mitte tulla!

      Ülekanne algab 5-10 minutit enne tunni algust Teamsi meeskonnas "Keemia alused S2025". Ülekanded salvestatakse.


  • Ava kõik

    Sulge kõik

  • Juhised: jaotise nime klõpsates kuvatakse/peidetakse jaotis.

  • Viited aine kodulehele, ÕISi, juhendmaterjalid Moodle's toime tulemiseks, uudistefoorum, üldfoorum.

    • Mida kujutab endast aine "Keemia alused"

    • Kuidas "Keemia aluste" kursusel ellu jääda

    • Reeglid, mille alusel kujuneb hinne aines "Keemia alused"

    • Ametlik dokument, millest juhindutakse vaidluste korral. Erinevuste korral muude dokumentidega loeb just siia kirja pandu!

    • Kõigile mõeldud uudised ja teated. Siia saab postitada ainult õppejõud. Soovitatav on oma Moodle'i konto seadetes tellida siinsed postitused oma e-mailile.
    • Siia saab postitada kõike kursusega seotut: nii korralduslikke kui keemia-alaseid küsimusi. Vastata ja aruteludes osaleda saavad samuti kõik. Kui saate kaastudengit aidata, tehke seda!


  • Esimeses loengus saate ülevaate aine korraldusest, vajalikest õppevahenditest, hindamisest jne.

    Teema alt leiate ka kontroll-nimekirja, milles saate märkida tegevused, mis peavad olema tehtud järgmise loengu ajaks (teisel õppenädalal).
    • Esimesel õppetöö nädalal on tarvis ära teha:
      (saate märkida tehtuks, kui olete vastava tegevuse sooritanud).

      • Logige sisse Moodle'sse (vajalik Uni-ID) ja registreeruge käesolevale kursusele. Kui näete selle teksti kõrval paremat kätt väikest ovaali tekstiga "Märgi tehtuks", siis olete sellega edukalt hakkama saanud! Klõpsake sellele nupule, märkimaks selle etapi edukat läbimist. Sama moodi märkige ära järgmised tegevused, kui nendega lõpetate!
      • Installeerige oma arvutisse ja/või nutiseadmesse MS Teams, logige sisse (Uni-ID) ja liituge tiimiga "Keemia alused S2024". Kõige lihtsam on seda teha, valides vasakust servast ikooni "Teams", siis vajutades üleval paremal nuppu "Join or create a team" ja valikus "Join a team with a code" sisestades koodi yt7iutc .
      • Käige raamatukogus ja laenutage õpik (Atkins "Keemia alused"). Alternatiivina tehke kindlaks, kus õpik avariiulil asub ja sirvige seda tutvumiseks. Teise alternatiivina võite õpiku osta. Eesti keeles on ilmunud uus väljaanne: https://shop.ut.ee/pood/keemia-alused-teekond-teadmiste-juurde-seitsmes-valjaanne. Vana väljaannet võib proovida osta kasutatuna. Inglise keeles, ka e-õpikuna, on õpik saadaval veebipoodidest.
      • Kui Teil veel ei ole, ostke taskuarvuti. Seda läheb tarvis ka muudes ainetes. Arvuti peab võimaldama töötada kümne astmetega (näit. 6,02·1023) ja võtta logaritme. Teisalt ei tohi arvuti olla liiga võimas tekitamaks kahtlust, et seda võiks kasutada spikrite salvestamiseks, ülesannete automaatlahendamiseks, vmt. Nutiseadmete kasutamine eksamil on keelatud, seega arvutifunktsiooniga äpp teid välja ei aita!
      • Probleemide tekkimisel postitage küsimus üldfoorumisse (leitav kursuse avalehel Moodle's). Kui tunnete, et olete asjadega hästi hakkama saanud, lugege foorumist teiste probleeme ja aidake jõudumööda kaaslasi.
      • Valmistuge esimeseks harjutustunniks. Vastavad tegevused leiate teema "2. Põhimõisted" alt.
    • Osad kursuse materjalid on kättesaadavad ainult registreerunud osalejatele. Kuna kursus tervikuna on kõigile avatud, siis Moodle ligipääsupiirangute eemaldamiseks tuleb alljärgnev tegevus märgita sooritatuks (vajutada nupule "Märgi tehtuks").
    • Ligipääsuõiguse saamine
  • Keemia, sellega seotud põhimõisted. Ühikud. Töö taskuarvutiga, ümardamine.

    Tunnis kaasa töötamiseks võtke kaasa taskuarvuti!


    • Tegevus:

      • Lugege õpiku "Põhialuste" osa sissejuhatust ning peatükid A kuni C (u. 30-60 min) või
      • Vaadake loenguvideot (u 40 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse ("Üldinfo" jaotis kursuse alguses).
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.

      Tulemus:
      • Mõistate kolme tasandit (makroskoopiline, mikroskoopiline, sümbolid), millel keemia opereerib
      • Teate teadusliku meetodi põhiprintsiipe (NB! videos ei käsitleta!)
      • Teate tähtsamaid keemia eriharusid
      • Olete tuttav keemia alusmõistetega (aine, olek, omadus, jõud, energia)
      • Teate keemiliste elementide põhiklasse
      • Teete vahet elemendil, ühendil, molekulil, ioonil, oskate tuua näiteid igaühest

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Tutvute taskuarvuti kasutamise põhimõtetega keemia kontekstis
      • Harjutate ühikute teisendamist
      • Harjutate ümardamist
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Erinevalt loengus esitatust on alates 2019 aastast kasutusel uued kilogrammi, mooli, ampri, kelvini definitsioonid.

    • Harjutustunni "Põhimõisted" slaidid (ülesanded) URL

      Ligipääsuks vajaliku nupu leiate "Sissejuhatus ainesse" peatüki alt (viimane rida pikas loetelus, nupp "Märgi tehtuks").

      Saadaval üksnes kui: Tegevus Ligipääsuõiguse saamine on märgitud lõpetatuks
    • Harjutustunni "Põhimõisted" slaidid (lahendustega) URL

      Slaidid saavad kättesaadavaks pärast loengut ja üksnes neile, kes on ainele registreerunud ja ligipääsuks vajaliku tegevuse lõpetatuks märgistanud.

      Saadaval üksnes kui: Tegevus Ligipääsuõiguse saamine on märgitud lõpetatuks
  • Ainehulk, keemiline valem, mooli mõiste. Moolarvutus.

    • Tegevus:

      • Vaadake viidatud loenguvideot (umbes 45 min).
      • Vajadusel lugege õpikust Põhialustest peatükid E, G (need ei kata kogu loengumaterjali!)
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Omate ülevaadet keemiaülesannete lahendamise üldprintsiipidest
      • Saate aru mooli mõistest
      • Teate sisalduse erinevaid väljendusviise
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate erinevate keemia arvutusülesannete lahendamist
  • Lahused. Sisaldus, selle väljendusviisid. Arvutused lahuste osalusel.

    • Tegevus:

      • Kuna muutsime teemade jaotust, siis sobivat videot sel korral ei ole. Materjal on kaetud eelmise korra videos.
      • Vajadusel korrake õpikust Põhialustest peatükk G
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Orienteerute lahuste ja lahustumisega seotud mõistetes
      • Teate sisalduse erinevaid väljendusviise
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate erinevate keemia arvutusülesannete lahendamist, kasutades äsja korratud teadmisi.
  • Jätkame keemiaülesannete lahendamise põhivõtetega tutvumist. Lisame saagise, kao ja limiteeriva reagendi mõisted.


    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid L, M.1 (umbes 20 minutit). Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake mõlemat viidatud videot (kokku umbes 14 minutit).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Olete tutvunud stöhhiomeetria printsiibi ja selle kasutamisega keemilistes arvutustes.
      • Olete tuttavad saagise ja kadude mõistega.
      • Oskate arvestada limiteeriva reagendiga keemilistes arvutustes.
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Jätkate keemia arvutusülesannete lahendamise harjutamist.
      • Harjutate saagist, kadusid ja limiteerivat reagenti sisaldavate arvutusülesannete lahendamist.
  • Keemiliste ühendite nimetused. Reaktsioonid vesilahustes. Sademe ja gaasi moodustumine. Happed, alused, reaktsioonid nende vahel.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid D, H, I, J (umbes 40 minutit). Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake videoid: nomeklatuur (umbes 16 min) ja reaktsioonidest (umbes 55 minutit; viimased 10 minutit käsitlevad juba läbitud limiteeriva reagendi teemat).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      • Vajadusel korrake üle nomenklatuuri teema, mis oli videoloengus nädal tagasi!
      Tulemus:
      • Teate anorgaanilise keemia nomenklatuuri põhialuseid
      • Omate ülevaadet reaktsioonivõrrandi koostamise üldprintsiipidest
      • Saate aru, mis on limiteeriv reagent ja kuidas sellega arvutustes arvestada
      • Teate, mis on happed ja alused Arrheniuse ja Brønstedi teooriate järgi.
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teeme harjutusi ühendite nomenkatuurist
      • Harjutate reaktsioonivõrrandite koostamist
      • Harjutate ülesannete lahendamist, mis hõlmavad nii reaktsioonivõrrandi koostamist kui arvutust selle järgi
    • Loengu viimased 10 minutit käsitlevad limiteeriva reagendi teemat. Selle võib vahele jätta, või korrata mälu värskendamiseks (lähenemine erineb eelmise peatüki omast).

    • Täiendavaid harjutusülesandeid nomenklatuurist URL
      Saadaval üksnes kui: Tegevus Ligipääsuõiguse saamine on märgitud lõpetatuks
  • Redutseerimine ja oksüdeerimine. Redoksreaktsiooni võrrandi koostamine ja tasakaalustamine. Arvutused redoksreaktsioonide põhjal.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid K, 12.1, 12.2 (umbes 30 minutit). Tutvuge hoolega peatükis 12 toodud tasakaalustamise näidetega. Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake loenguvideot (umbes 27 minutit).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Oskate määrata elementide oksüdatsiooniastmeid molekulides ja ioonides
      • Omate ülevaadet redoksreaktsioonide koostamise ja tasakaalustamise printsiipidest
      • Oskate teha lihtsamaid arvutusi redoksreaktsioonide võrrandite põhjal
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate redoksreaktsioonide võrrandite koostamist ja tasakaalustamist
      • Harjutate ülesannete lahendamist, mis hõlmavad nii redoksreaktsiooni võrrandi koostamist kui arvutust selle järgi
  • Abimaterjalid esimeseks kontrolltööks valmistumiseks.

    • Tegevus:

      • Tutvuge seni käsitletud teemasid katvate küsimuste ja ülesannetega varasemate aastate kontrolltöödest
      • Tehke läbi igast tüübist vähemalt üks ülesanne; vajadusel rohkem.
      • Tutvuge varasemate kontrolltööde näidistega. Püüdke neid lahendada iseseisvalt, kasutades ainult lubatud vahendeid (perioodilisuse tabel, taskuarvuti). Pange tähele, kui palju selleks aega kulus.
      • Ärge uskuge, et kuna teile tundub, et ülesanne näib lihtne, siis seda tõepoolest teha oskate!
      • Kui tekib küsimusi, mida tahate foorumis arutada, siis tehke seda aine üldfoorumis.

      Tulemus:
      • Olete valmis kontrolltööks. Töö annab 15% lõpphindest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teete iseseisvalt kontrolltöö. Lubatud on ainult õppejõu poolt välja jagatavad abimaterjalid.
      • Võtke kaasa ID kaart, juhiluba või pass!
    • Soovitan varasemate aastate kontrolltööd läbi teha nagu oleksite "päris" kontrolltööl - andke endale aega 90 minutit ja ärge kasutage lisamaterjale. Kui kõik ülesanded lahendatud, võrrelge toodud näidisvastustega.

    • Kontrolltöö toimub 29. septembril ruumis U06a-201. Teie hinne ilmub Moodle'sse.