Course: YKI0021 Keemia alused (2025 sügis) | Moodle

  • Keemia alused 2025

    • Keemia alused bänner

    • Kõigist harjutustundidest toimub ülekanne ka Teamsis. Viirushaiguste sümptomitega või lähedaste haiguse korral palun auditooriumisse mitte tulla!

      Ülekanne algab 5-10 minutit enne tunni algust Teamsi meeskonnas "Keemia alused S2025". Ülekanded salvestatakse.


  • Open all

    Close all

  • Instructions: Clicking on the section name will show / hide the section.

  • Viited aine kodulehele, ÕISi, juhendmaterjalid Moodle's toime tulemiseks, uudistefoorum, üldfoorum.

    • Mida kujutab endast aine "Keemia alused"

    • Kuidas "Keemia aluste" kursusel ellu jääda

    • Reeglid, mille alusel kujuneb hinne aines "Keemia alused"

    • Ametlik dokument, millest juhindutakse vaidluste korral. Erinevuste korral muude dokumentidega loeb just siia kirja pandu!

    • Kõigile mõeldud uudised ja teated. Siia saab postitada ainult õppejõud. Soovitatav on oma Moodle'i konto seadetes tellida siinsed postitused oma e-mailile.
    • Siia saab postitada kõike kursusega seotut: nii korralduslikke kui keemia-alaseid küsimusi. Vastata ja aruteludes osaleda saavad samuti kõik. Kui saate kaastudengit aidata, tehke seda!


  • Esimeses loengus saate ülevaate aine korraldusest, vajalikest õppevahenditest, hindamisest jne.

    Teema alt leiate ka kontroll-nimekirja, milles saate märkida tegevused, mis peavad olema tehtud järgmise loengu ajaks (teisel õppenädalal).
    • Esimesel õppetöö nädalal on tarvis ära teha:
      (saate märkida tehtuks, kui olete vastava tegevuse sooritanud).

      • Logige sisse Moodle'sse (vajalik Uni-ID) ja registreeruge käesolevale kursusele. Kui näete selle teksti kõrval paremat kätt väikest ovaali tekstiga "Märgi tehtuks", siis olete sellega edukalt hakkama saanud! Klõpsake sellele nupule, märkimaks selle etapi edukat läbimist. Sama moodi märkige ära järgmised tegevused, kui nendega lõpetate!
      • Installeerige oma arvutisse ja/või nutiseadmesse MS Teams, logige sisse (Uni-ID) ja liituge tiimiga "Keemia alused S2024". Kõige lihtsam on seda teha, valides vasakust servast ikooni "Teams", siis vajutades üleval paremal nuppu "Join or create a team" ja valikus "Join a team with a code" sisestades koodi yt7iutc .
      • Käige raamatukogus ja laenutage õpik (Atkins "Keemia alused"). Alternatiivina tehke kindlaks, kus õpik avariiulil asub ja sirvige seda tutvumiseks. Teise alternatiivina võite õpiku osta. Eesti keeles on ilmunud uus väljaanne: https://shop.ut.ee/pood/keemia-alused-teekond-teadmiste-juurde-seitsmes-valjaanne. Vana väljaannet võib proovida osta kasutatuna. Inglise keeles, ka e-õpikuna, on õpik saadaval veebipoodidest.
      • Kui Teil veel ei ole, ostke taskuarvuti. Seda läheb tarvis ka muudes ainetes. Arvuti peab võimaldama töötada kümne astmetega (näit. 6,02·1023) ja võtta logaritme. Teisalt ei tohi arvuti olla liiga võimas tekitamaks kahtlust, et seda võiks kasutada spikrite salvestamiseks, ülesannete automaatlahendamiseks, vmt. Nutiseadmete kasutamine eksamil on keelatud, seega arvutifunktsiooniga äpp teid välja ei aita!
      • Probleemide tekkimisel postitage küsimus üldfoorumisse (leitav kursuse avalehel Moodle's). Kui tunnete, et olete asjadega hästi hakkama saanud, lugege foorumist teiste probleeme ja aidake jõudumööda kaaslasi.
      • Valmistuge esimeseks harjutustunniks. Vastavad tegevused leiate teema "2. Põhimõisted" alt.
    • Osad kursuse materjalid on kättesaadavad ainult registreerunud osalejatele. Kuna kursus tervikuna on kõigile avatud, siis Moodle ligipääsupiirangute eemaldamiseks tuleb alljärgnev tegevus märgita sooritatuks (vajutada nupule "Märgi tehtuks").
    • Ligipääsuõiguse saamine
  • Keemia, sellega seotud põhimõisted. Ühikud. Töö taskuarvutiga, ümardamine.

    Tunnis kaasa töötamiseks võtke kaasa taskuarvuti!


    • Tegevus:

      • Lugege õpiku "Põhialuste" osa sissejuhatust ning peatükid A kuni C (u. 30-60 min) või
      • Vaadake loenguvideot (u 40 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse ("Üldinfo" jaotis kursuse alguses).
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.

      Tulemus:
      • Mõistate kolme tasandit (makroskoopiline, mikroskoopiline, sümbolid), millel keemia opereerib
      • Teate teadusliku meetodi põhiprintsiipe (NB! videos ei käsitleta!)
      • Teate tähtsamaid keemia eriharusid
      • Olete tuttav keemia alusmõistetega (aine, olek, omadus, jõud, energia)
      • Teate keemiliste elementide põhiklasse
      • Teete vahet elemendil, ühendil, molekulil, ioonil, oskate tuua näiteid igaühest

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Tutvute taskuarvuti kasutamise põhimõtetega keemia kontekstis
      • Harjutate ühikute teisendamist
      • Harjutate ümardamist
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Erinevalt loengus esitatust on alates 2019 aastast kasutusel uued kilogrammi, mooli, ampri, kelvini definitsioonid.

    • Harjutustunni "Põhimõisted" slaidid (ülesanded) URL

      Ligipääsuks vajaliku nupu leiate "Sissejuhatus ainesse" peatüki alt (viimane rida pikas loetelus, nupp "Märgi tehtuks").

      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Põhimõisted" slaidid (lahendustega) URL

      Slaidid saavad kättesaadavaks pärast loengut ja üksnes neile, kes on ainele registreerunud ja ligipääsuks vajaliku tegevuse lõpetatuks märgistanud.

      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Ainehulk, keemiline valem, mooli mõiste. Moolarvutus.

    • Tegevus:

      • Vaadake viidatud loenguvideot (umbes 45 min).
      • Vajadusel lugege õpikust Põhialustest peatükid E, G (need ei kata kogu loengumaterjali!)
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Omate ülevaadet keemiaülesannete lahendamise üldprintsiipidest
      • Saate aru mooli mõistest
      • Teate sisalduse erinevaid väljendusviise
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate erinevate keemia arvutusülesannete lahendamist
    • Harjutustunni "Keemia arvutusülesanded" slaidid (ülesanded) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Keemia arvutusülesanded" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Lahused. Sisaldus, selle väljendusviisid. Arvutused lahuste osalusel.

    • Tegevus:

      • Kuna muutsime teemade jaotust, siis sobivat videot sel korral ei ole. Materjal on kaetud eelmise korra videos.
      • Vajadusel korrake õpikust Põhialustest peatükk G
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Orienteerute lahuste ja lahustumisega seotud mõistetes
      • Teate sisalduse erinevaid väljendusviise
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate erinevate keemia arvutusülesannete lahendamist, kasutades äsja korratud teadmisi.
    • Harjutustunni "Arvutused lahustega" slaidid (ülesanded) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Arvutused lahustega" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Jätkame keemiaülesannete lahendamise põhivõtetega tutvumist. Lisame saagise, kao ja limiteeriva reagendi mõisted.


    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid L, M.1 (umbes 20 minutit). Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake mõlemat viidatud videot (kokku umbes 14 minutit).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Olete tutvunud stöhhiomeetria printsiibi ja selle kasutamisega keemilistes arvutustes.
      • Olete tuttavad saagise ja kadude mõistega.
      • Oskate arvestada limiteeriva reagendiga keemilistes arvutustes.
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Jätkate keemia arvutusülesannete lahendamise harjutamist.
      • Harjutate saagist, kadusid ja limiteerivat reagenti sisaldavate arvutusülesannete lahendamist.
    • Harjutustunni "Saagis, kaod" slaidid (ülesanded) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Saagis, kaod" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Kolmanda õppenädala neljapäevase loengu ajal toimub ekskursioon Loodusteaduste majja. Detailid saate teada eelnevatel loengutel.

    Kogunege kella 11:50-ks Loodusteaduste maja (Akadeemia tee 15) fuajeesse. Üleriided jätke riietehoidu.

    Iga osaleja saab paberilehe unikaalse koodiga, mille sisestamisega Moodle'sse kinnitate oma osalemist ekskursioonil. Kasutage enda isiklikku koodi, mitte kaastudengi oma!

    • Valige pakutute seast neli (4) laborit. Kohtade arv iga labori külastamiseks on piiratud. Kui Teie soovitud labor ei ole enam saadaval, peate valima muu labori. Kohtade olemasolul saab kuni esitamise tähtajani (teisipäeva, 16.09 kell 23:00) oma valikuid muuta.

      Laborite tutvustus instituudi veebilehel

      Enne ekskursiooni saate e-maili oma @taltech.ee aadressile, milles teatame laborite külastamise individuaalse ajakava. Palun sellest täpselt kinni pidada!

  • Keemiliste ühendite nimetused. Reaktsioonid vesilahustes. Sademe ja gaasi moodustumine. Happed, alused, reaktsioonid nende vahel.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid D, H, I, J (umbes 40 minutit). Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake videoid: nomeklatuur (umbes 16 min) ja reaktsioonidest (umbes 55 minutit; viimased 10 minutit käsitlevad juba läbitud limiteeriva reagendi teemat).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      • Vajadusel korrake üle nomenklatuuri teema, mis oli videoloengus nädal tagasi!
      Tulemus:
      • Teate anorgaanilise keemia nomenklatuuri põhialuseid
      • Omate ülevaadet reaktsioonivõrrandi koostamise üldprintsiipidest
      • Saate aru, mis on limiteeriv reagent ja kuidas sellega arvutustes arvestada
      • Teate, mis on happed ja alused Arrheniuse ja Brønstedi teooriate järgi.
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teeme harjutusi ühendite nomenkatuurist
      • Harjutate reaktsioonivõrrandite koostamist
      • Harjutate ülesannete lahendamist, mis hõlmavad nii reaktsioonivõrrandi koostamist kui arvutust selle järgi
    • Loengu viimased 10 minutit käsitlevad limiteeriva reagendi teemat. Selle võib vahele jätta, või korrata mälu värskendamiseks (lähenemine erineb eelmise peatüki omast).

    • Harjutustunni "Nomenklatuur" slaidid (ülesanded). URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Nomenklatuur" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Keemilised reaktsioonid" slaidid (ülesanded). URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Keemilised reaktsioonid" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Täiendavaid harjutusülesandeid nomenklatuurist URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Redutseerimine ja oksüdeerimine. Redoksreaktsiooni võrrandi koostamine ja tasakaalustamine. Arvutused redoksreaktsioonide põhjal.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust Põhialustest peatükid K, 12.1, 12.2 (umbes 30 minutit). Tutvuge hoolega peatükis 12 toodud tasakaalustamise näidetega. Tehke läbi mõni näidisülesanne.
      • Vaadake loenguvideot (umbes 27 minutit).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus üldfoorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.
      Tulemus:
      • Oskate määrata elementide oksüdatsiooniastmeid molekulides ja ioonides
      • Omate ülevaadet redoksreaktsioonide koostamise ja tasakaalustamise printsiipidest
      • Oskate teha lihtsamaid arvutusi redoksreaktsioonide võrrandite põhjal
      Järgnevas harjutustunnis:
      • Harjutate redoksreaktsioonide võrrandite koostamist ja tasakaalustamist
      • Harjutate ülesannete lahendamist, mis hõlmavad nii redoksreaktsiooni võrrandi koostamist kui arvutust selle järgi
    • Harjutustunni "Redoksreaktsioonid" slaidid (ülesanded). URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Redoksreaktsioonid" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Abimaterjalid esimeseks kontrolltööks valmistumiseks.

    • Tegevus:

      • Tutvuge seni käsitletud teemasid katvate küsimuste ja ülesannetega varasemate aastate kontrolltöödest
      • Tehke läbi igast tüübist vähemalt üks ülesanne; vajadusel rohkem.
      • Tutvuge varasemate kontrolltööde näidistega. Püüdke neid lahendada iseseisvalt, kasutades ainult lubatud vahendeid (perioodilisuse tabel, taskuarvuti). Pange tähele, kui palju selleks aega kulus.
      • Ärge uskuge, et kuna teile tundub, et ülesanne näib lihtne, siis seda tõepoolest teha oskate!
      • Vajadusel kasutage õppimiseks õppeassistendi abi.
      • Võite proovida õppida AI abiga, kuid arvestage, et see võib ootamatuid vigu teha. Kahtluse korral konsulteerige kogenuma õppuri või õppeassistendiga.

      Tulemus:
      • Olete valmis kontrolltööks. Töö annab 15% lõpphindest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teete iseseisvalt kontrolltöö. Lubatud on ainult õppejõu poolt välja jagatavad abimaterjalid.
      • Võtke kaasa ID kaart, juhiluba või pass!
    • Soovitan varasemate aastate kontrolltööd läbi teha nagu oleksite "päris" kontrolltööl - andke endale aega 90 minutit ja ärge kasutage lisamaterjale. Kui kõik ülesanded lahendatud, võrrelge toodud näidisvastustega.

    • Kontrolltöö toimub 29. septembril ruumis U06a-201. Teie hinne ilmub Moodle'sse.

  • Kaasaegne aatomimudel, selle kujunemine. Elektromagnetlainete spekter. Aatomite elektronkonfiguratsioonid.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 1.1 kuni 1.7 (u. 30-60 min) või
      • Vaadake loenguvideoid: (u 60 min): video "Aatomid" kogu pikkuses ning videost "Perioodilisuse süsteem" minutid 22:00-26:30 (elektronkonfiguratsiooni leidmise teema). Otselink õigele minutile on allpool.
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's.

      Tulemus:
      • Oskate sõnastada kaasaegse aatomimudeli põhiprintsiibid
      • Teate tähtsamaid füüsika katseid, mille tulemused viisid kvantfüüsika loomiseni 20. sajandi alguses
      • Orienteerute elektromagnetlainete spektris, oskate iseloomustada erinevate kiirguste vastasmõju ainega
      • Omate ülevaadet aatomite elektronkonfiguratsioonidest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Video on monteeritud kahest 2016 aasta loengust. Slaidid osaliselt kattuvad. Video katab kõik "Aatomid" teema slaidid ning esimesed 12 "Perioodilisuse süsteemi" teema slaididest.

      02. oktoobri tunniks valmistumiseks vaadake lisaks ka videost "Perioodilisuse süsteem" minutid 22:00 kuni 26.30 (4:30 min, elektronkonfiguratsiooni leidmise teema). Otselink siinsamas.

    • Harjutustunni "Aatomid" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Aatomid" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Keemiliste elementide perioodilisuse süsteem. Elementide paiknemine tabelis ja klassifikatsioonid. Omaduste süstemaatilise muutumise trendid.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 1.8 kuni 1.18 (u. 30-60 min, peatükkides 1.7-1.9 leiduvad matemaatilised võrrandid ja tuletuskäigud võib vahele jätta) või
      • Vaadake loenguvideot  (u 1 tund).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's


      Installeerige üks või mitu allpool viidatud programmidest / äppidest ja võtke harjutustundi kaasa seade, millele programmi installeerisite. Mida suurema ekraaniga, seda parem - eelistatuim on Windowsi arvuti ja Orbital viewer.

      Tulemus:
      • Saate aru elektroni olekut aatomis kirjeldavatest kvantarvudest ja nendevahelistest seostest
      • Mõistate seoseid aatomite elektronstruktuuri ja elementide perioodilisuse süsteemi vahel
      • Olete tuttavad aatomite omaduste süstemaatilise muutumise trendidega perioodilisuse tabelis
      • Olete installeerinud järgmiseks tunniks vajaliku tarkvara

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
      • Tutvute orbitaalide kujuga, kasutades varem installeeritud tarkvara.
    • Sellise tabeli anname kontrolltöödeks ja eksamiks.

    • Windows operatsioonisüsteemiga arvutitele.

    • Androidi seadmetele.

    • Kahjuks praegu ei ole teada sobivat tasuta rakendust Apple seadmetele. 

      Tasulistest rakendustest on eelmistel aastatel kasutatud Electronify (hind 3.99€), kuid tudengid on kaevanud kvantarvude muutmise liidese raske toimivuse üle.

      Võite soovi korral seda omal riisikol ja oma kuludega katsetada ning tulemustest õppejõule teada anda. Samuti palun andke teada võimalikest alternatiivsetest (nii tasuta kui tasulistest) Apple rakendustest!

    • Toimib kõigil seadmetel. Kvaliteetsed orbitaalide kujutised, kuid staatilised - ei saa pöörata.

    • Harjutustunni "Perioodilisuse süsteem" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Perioodilisuse süsteem" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Keemilise sideme mudelid: iooniline ja kovalentne side. Lewisi struktuurvalemid. Resonants. Formaalne laeng. Erandlikud ja ebareeglipärased molekulid. Elektronegatiivsus. Sideme tugevus, sidemepikkus.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükk 2 (u. 60-90 min) või
      • Vaadake loenguvideot (u 1h15 min).
      • Vaadake videot "Molekulorbitaalide mudel" (13 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru keemilise sideme teooria põhialustest
      • Olete tuttavad Lewisi struktuurvalemite moodustamise peamiste ideedega
      • Saate aru mõistestest nagu resonants, formaalne laeng, elektronegatiivsus, polariseeritavus, sideme tugevus, sidemepikkus

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, Harjutate Lewisi struktuurvalemite joonistamist, selle põhjal mitmesuguste molekuli omaduste kirjeldamist.
    • Harjutustunni "Keemiline side" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Keemiline side" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Valentskihi elektronide tõukumise (VSEPR) mudel, selle rakendamine molekulide kuju ennustamiseks. Valentssidemete teooria: sigma- ja piisidemed, nende mõju molekuli kujule. Hübridisatsioon. Molekulorbitaalide teooria põhimõisted.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükk 3 (u. 60 min, alapeatükke 3.8-3.12 võib lugeda vaid põgusalt, sest seda teemat käsitleme lihtsustatult.) või
      • Vaadake loenguvideot (u 1h15 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Teate, mis on VSEPR mudel ja kuidas seda rakendatakse
      • Tunnete mõisteid nagu sigma- ja piisidemed, hübridisatsioon, molekulorbitaal

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama erinevates molekulides keemiliste sidemete kirjeldamisel.
    • Harjutustunni "Molekulide kuju" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Molekulide kuju" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Molekulidevaheliste jõudude liigid, nende suhteline tugevus. Vesinikside, selle eripärad. Seosed molekulidevaheliste jõudude ja aine füüsikaliste omaduste vahel. Ainete sulamis- ja keemistäppide võrdlemine.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 5.1 kuni 5.5 (u. 30 min) või
      • Vaadake loenguvideot (u 50 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru erinevatest molekulidevaheliste jõudude tüüpidest
      • Teate, millised aatomid peavad molekulis olema ja kuidas omavahel seostuma, et oleks võimalik vesiniksideme teke
      • Saate üldjoontes aru, kuidas molekulidevahelised jõud mõjutavad aine füüsikalisi omadusi.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama reaalsete molekulide omaduste ennustamiseks.
    • Harjutustunni "Molekulidevahelised jõud" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Molekulidevahelised jõud" slaidid (vastustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Kokkuvõte ja kordamine aatomite, molekulide ja molekulidevaheliste jõudude teemadel.

    • Tegevus:

      • Korrake aatomite ja molekulide teemasid.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teeme loogika- ja arvutusülesandeid aatomite, molekulide ja muu sellega seotu teemadel.
    • Harjutustunni "Harjutusi aatomite ja molekulide struktuurist" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Harjutusi aatomite ja molekulide struktuurist" slaidid (lahendustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Materjalid teiseks kontrolltööks valmistumiseks.

    • Tegevus:

      • Tutvuge seni käsitletud teemasid katvate küsimuste ja ülesannetega varasemate aastate kontrolltöödest
      • Tehke läbi igast tüübist vähemalt üks ülesanne; vajadusel rohkem.
      • Tutvuge varasemate kontrolltööde näidistega. Püüdke neid lahendada iseseisvalt, kasutades ainult lubatud vahendeid (perioodilisuse tabel, taskuarvuti). Pange tähele, kui palju selleks aega kulus.
      • Ärge uskuge, et kuna teile tundub, et ülesanne näib lihtne, siis seda tõepoolest teha oskate!
      • Kui tekib küsimusi, mida tahate foorumis arutada, siis tehke seda aine üldfoorumis.


      Tulemus:
      • Olete valmis kontrolltööks. Töö annab 15% lõpphindest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teete iseseisvalt kontrolltöö. Lubatud on ainult õppejõu poolt välja jagatavad abimaterjalid.
      • Võtke kaasa ID kaart, juhiluba või pass!
    • Soovitan varasemate aastate kontrolltööd läbi teha nagu oleksite "päris" kontrolltööl - andke endale aega 90 minutit ja ärge kasutage lisamaterjale. Kui kõik ülesanded lahendatud, võrrelge toodud näidisvastustega.

    • Kontrolltöö toimub 23. oktoobril ruumis U02-102. Teie hinne ilmub Moodle'sse.

  • Gaaside omadused. Rõhk ja selle ühikud. Manomeetrid ja baromeetrid. Ideaalgaas, selle olekuvõrrand. Arvutused olekuvõrrandi alusel; gaasi üleviimine ühtedelt tingimustelt teistele. Reaalgaasid.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükk 4 (u. 60-90 min, ajaloolised ülevaated võib vahele jätta) või
      • Vaadake loenguvideot (u 55 min). Vastaval kohal selle vahel vaadake videot elavhõbebaromeetrist.
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru gaaside üldistest omadustest
      • Teate erinevaid rõhuühikuid ja nende kasutusvaldkondi
      • Teate ideaalgaasi olekuvõrrandit ja sellest tulenevaid võrrandeid
      • Omate ettekujutust reaalgaasidest ja nende käsitlemise põhimõtetest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Soovitatav vaadata loenguvideo vahel, kohas, kus baromeetrist juttu on.

    • Harjutustunni "Gaasid" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Gaasid" slaidid (vastustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Tahke ja vedel faas. Molekulide korrapära eri faasides. Viskoossus, pindpinevus, neid mõjutavad molekulaarsed tegurid. Tahkiste klassifikatsioon, eri klasside tüüpilised omadused.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 5.6 kuni 5.13 (u. 60 min) ja/või
      • Vaadake loenguvideoid (umbes 36 min).
      • Vaadake ka järgmise teema videost 3:15 kuni 7:50 (süsteemi mõiste ja liigid) - otselink allpool.
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Omate ülevaadet korrapärast ja korrapäratusest erinevates faasides
      • Saate aru viskoossusest ja pindpinevusest ning neid mõjutavatest molekulaarsetest suurustest
      • Olete tuttavad tahkiste klassifikatsiooni ja tahke faasi kirjeldamise põhialustega

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Harjutustunni "Vedelikud ja tahkised" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Vedelikud ja tahkised" slaidid (vastustega) URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Termodünaamika mõisted: süsteem, energia ja selle liigid, (paisumis)töö, soojus. Siseenergia ja entalpia. Reaktsiooni soojusefekt. Hessi seadus.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 6.1-6.6, 6.8, 6.11-6.16, 6.18, 6.20 (u. 60 min) või
      • Vaadake loenguvideot - soovtatavalt esitusloendi vormis (u 1h30 min).
      • Vaadake videot "Entalpia" (u. 10 min). Esitusloendis käivitub loengu järel automaatselt.
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru termodünaamika põhimõistetest: süsteem, energia, siseenergia, töö, paisumistöö, soojus
      • Saate aru siseenergia ja entalpia mõistetest
      • Oskate vähemalt põhimõtteliselt arvutada reaktsiooni soojusefekti.


      Järgnevas harjutustunnis:

      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Tervikvideo, millele lisaks (vahel) tuleb vaadata allpool viidatud teiste autorite videoid.

    • Lingid videotele, mida tuleb vaadata loenguvideo vahel ettenähtud kohtades. Esitusloendi kasutamisel näidatakse neid videoid automaatselt.

    • Harjutustunni "Termodünaamika I seadus" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Entroopia, selle seos protsesside toimumise suunaga. Entroopia makroskoopiline ja statistiline käsitlus. Molaarne ja standardne entroopia. Gibbsi energia, selle seos reaktsiooni toimumise võimalikkuse ja suunaga.

    • Tegevus:
      • Lugege õpikust peatükk 7. Vahele võib jätta 7.6 ja põgusalt üle vaadata 7.9-7.10 (u. 60 min) või
      • Vaadake loenguvideot kogu pikkuses (u 1h20 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru entroopia mõistest ja selle seosest protsesside toimumise suunaga
      • Olete tuttavad statistilise, molaarse, standardse entroopia mõistetega
      • Teate, mis on Gibbsi energia ja kuidas see on seotud reaktsiooni toimumise spontaansusega

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Neljapäeval, 06. novembril alustame kell 11:55.

    • Harjutustunni "Termodünaamika II ja III seadus" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
    • Harjutustunni "Termodünaamika II ja III seadus" slaidid (vastustega). URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Faasiüleminekud. Keemine, aururõhk. Lihtsamad olekudiagrammid. Molaalsus, selle tähtsus termodünaamikas.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 8.1 kuni 8.9 ja 8.14 (u. 40 min) või
      • Vaadake loenguvideot (soovitatavalt esitusloendi vormis, u 50 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru aururõhu mõistest ja selle seosest vedeliku keemisega
      • Teate, mida kujutavad endast ja kuidas kasutada olekudiagramme
      • Olete tuttavad molaalsuse mõistega

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Tervikvideo, millele lisaks (vahel) tuleb vaadata allpool viidatud teiste autorite videoid.

    • Lingid videotele, mida tuleb vaadata loenguvideo vahel ettenähtud kohtades. Esitusloendi kasutamisel näidatakse neid videoid automaatselt.

    • Harjutustunni "Füüsikaline tasakaal" slaidid. URL
      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete
  • Keemilise reaktsiooni kiirus, selle väljendamise viisid. Reaktsiooni järk. Null-, esimest ja teist järku reaktsioonid. Reaktsiooni kiirust mõjutavad tegurid.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükk 13. Vahele võib jätta 13.10 ja 13.15; põgusalt üle vaadata 13.6 ja 13.12 (u. 60 min)  või
      • Vaadake loenguvideot: esitusloendina (soovitatud) või ka tervikuna + viidatud videod (u 1h 20 min)
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru reaktsiooni kiiruse mõistest ja selle väljendamise eri viisidest
      • Teate, mis on reaktsiooni järk
      • Teate, millised on põhilised reaktsiooni kiirust mõjutavad tegurid

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
    • Tervikvideo, millele lisaks (vahel) tuleb vaadata allpool viidatud teiste autorite videoid.

    • Lingid videotele, mida tuleb vaadata loenguvideo vahel ettenähtud kohtades. Esitusloendi kasutamisel näidatakse neid videoid automaatselt.

  • Materjalid kolmandaks kontrolltööks valmistumiseks.

    • Tegevus:

      • Tutvuge seni käsitletud teemasid katvate küsimuste ja ülesannetega varasemate aastate kontrolltöödest
      • Tehke läbi igast tüübist vähemalt üks ülesanne; vajadusel rohkem.
      • Tutvuge varasemate kontrolltööde näidistega. Püüdke neid lahendada iseseisvalt, kasutades ainult lubatud vahendeid (perioodilisuse tabel, taskuarvuti, valemileht). Pange tähele, kui palju selleks aega kulus.
      • Ärge uskuge, et kuna teile tundub, et ülesanne näib lihtne, et seda tõepoolest teha oskate!
      • Kui tekib küsimusi, mida tahate foorumis arutada, siis tehke seda aine üldfoorumis.

      Tulemus:
      • Olete valmis kontrolltööks. Töö annab 15% lõpphindest.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Teete iseseisvalt kontrolltöö. Lubatud on ainult õppejõu poolt välja jagatavad abimaterjalid.
      • Võtke kaasa ID kaart, juhiluba või pass!
    • Soovitan varasemate aastate kontrolltööd läbi teha nagu oleksite "päris" kontrolltööl - andke endale aega 90 minutit ja ärge kasutage lisamaterjale. Lubatud on perioodilisuse tabel ja allpool toodud valemileht (slaid). Kui kõik ülesanded lahendatud, võrrelge toodud näidisvastustega.

      Kontrolltöö ajal kuvatakse ekraanile valemid, mida võib tarvis minna. Kuva on olnud eri aastatel erinev; vastavad failid on toodud allpool.

    • Kontrolltöö toimub 17. novembril ruumis U06a-201. Teie hinne ilmub Moodle'sse.

  • Keemilise tasakaalu mõiste, dünaamiline tasakaal. Tasakaalukonstant, selle väljendamise eri viisid. Le Chatelier' printsiip. Väliste tegurite mõju reaktsiooni tasakaalule.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 9.1 kuni 9.5 ja 9.9 kuni 9.11 (u. 40 min) või
      • Vaadake loenguvideot (u 30 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Saate aru keemilise tasakaalu mõistest
      • Teate, mis on tasakaalukonstant ja kuidas seda valemi kujul kirja panna
      • Teate, mis on le Chatelier' printsiip ja kuidas seda rakendada tingimuste muutumise mõju ennustamiseks reaktsiooni tasakaalule.

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama füüsikas ja keemias ette tulevates situatsioonides.
  • Happe ja aluse mõisted, nende kujunemise ajalugu. Arrheniuse, Brønstedi ja Lewisi hapete-aluste teooriad. Ainete klassifitseerimine hapeteks ja alusteks eri teooriate alustel. Vesinikeksponent (pH). Ligikaudsed pH arvutused.

    • Tegevus:

      • Lugege õpikust peatükid 10.1-10.8 ja 10.11-10.15 (u. 40 min, keerukamad matemaatilised võrrandid ja tuletuskäigud võib vahele jätta) või
      • Vaadake loenguvideot (u 1h10 min).
      • Tehke märkmeid teemade kohta, mis jäid arusaamatuks. Otsige lisainfot internetist või postitage küsimus foorumisse.
      • Kontrollige õpitu meeldejäämist kordamistestiga siinsamas Moodle's

      Tulemus:
      • Tunnete ja teete vahet Arrheniuse, Brønstedi ja Lewisi hapete-aluste teooriatel
      • Eristate nimetatud kolme tüüpi happeid ja alused
      • Olete tuttavad pH mõistega ja suudate seda lihtsamatel juhtudel ligikaudselt arvutada

      Järgnevas harjutustunnis:
      • Kontrollite teadmiste omandamist, õpite neid rakendama keemias ette tulevates situatsioonides.

    • Eksamieelsed konsultatsioonid toimuvad 18. detsembril kell 12, U06A-201 ja 05. jaanuaril kell 12, SCI-109.

      Eksam toimub 22. detsembril ja 6. jaanuaril ruumis U02-102, on kirjalik ja kõigile kohustuslik.



    • Kummalgi eksamipäeval on saadaval 63 kohta. Kui Teie soovitud päeval on kohad täis, tuleb teha teine valik. Küsitlus on avatud kuni 18. detsembrini.

    • Lõpphinne teisendatuna hindepunktidest (0...100) TTÜ skaalasse (0...5) Moodle-väliste vahenditega. Võib sisaldada subjektiivset komponenti, näiteks harjutustundides osalemise (aktiivsuse) eest.

      Aine eri osade (kontrolltööd, eksamitöö) hinnetel ei ole lävendeid. Aine lõpphinne moodustub kõigi osade punktide summa alusel. Kui olete saadud hindega rahul, siis pole tarvis rohkem midagi teha, hinne läheb sellisena Teie soorituseks. Kui soovite saada kõrgemat hinnet, võite teha ümber halvemini läinud kontrolltöö(d) või eksamitöö. Arvestage, et iga töö uus hinne asendab varasema, seda ka juhul, kui varasem hinne oli uuest kõrgem.

    • Video "Hinnete parandamine" URL

      Selgitused ja näited, millised on teie võimalused parandada oma hinnet aines "Keemia alused".

      Not available unless: The activity Ligipääsuõiguse saamine is marked complete


    • Õppematerjalid eksamiks valmistumiseks

      Redokssüsteemide ülesannete näidislahendused on ümber arvutatud 2024.a. redokspotentsiaalide tabelit kasutades. Videotes on kasutatud vanu redokspotentsiaale!

    • Sealt leiate varasemate aastate eksamite näiteid, 2016 aasta loenguslaidid ja muid kasulikke materjale. Redokssüsteemide arvutuste näited kasutavad vana redokspotentsiaalide tabelit.