Õppimisteooriad

        Biheivioristlik (käitumisele suunatud), konstruktivistlik (info töötlemisele suunatud) ja humanistlik (kogemusele suunatud) mudel.
Õppimisele kui protsessile võib läheneda kolmel  viisil. Nendeks on deduktiivne lähenemine, induktiivne lähenemine ja avastuslik lähenemine.

 

 

 

Et õppimise näol on tegemist väga keeruliste psüühiliste protsessidega, on seda raske kirjeldada ühe kõikehaaravaga mudeliga. Sel põhjusel pole ka tänapäeval ühtset õppimisteooriat.
        Pedagoogilises filosoofias võib eristada kaht mõtlemisviisi.
        Õpetlik (instructivist) -
peamine tähelepanu on suunatud objektidele, mis asuvad väljaspool õppijat. Objektid on rühmitatud, järjestatud ja eraldi iseloomustatud. Õppija ülesanne on esitatud tõed panna korralikult lattu - mällu - ja teha hea kartoteek, et neid õigel ajal üles leida. Õppija on tühi ämber, mis aja jooksul täitub. Teadmised on olemas ka ilma õppijata.
        Loov (constructivist) -
peamine tähelepanu on suunatud õppija kavatsustele, tema kogemusele ja kognitiivsetele strateegiatele.
Õppija seostab objekte vastavalt oma kogemustele. Edukaks õppimiseks peab õppekeskkond  olema võimalikult mitmekesine. Õppimine toimub probleemide lahendamise kaudu ja teadmised tekivad alles õppijas.

Õppimise biheivioristlik käsitus

        Biheivioristid näevad õppimise põhilise lättena inimese kaasasündinud võimet vältida kogemuslikul baasil sündmusi, mis toovad kaasa ebameeldivusi. See alateadvuslik motiiv kujundab inimestel mitmesuguseid käitumisharjumisi ja automaatseid reageeringuid keskkonna märguannetele. Niisuguse õppimise tulemuseks on organismi võime reageerida kindlal viisil märguandele ehk stiimulile. Seda nimetatakse ka operantseks tingituseks ehk stiimul-reaktsioon-õppimiseks. Käitumine, mis toob kaasa meeldivaid elamusi, kaldub korduma.

Käitumusliku õppimise idee on õpitehnoloogia, mis hõlmab nelja põhiküsimust:

        Selle teooria järgi on koolitamisel määrav roll õpetajal ja õppeainel; õppijate ülesandeks jääb olla õppeprotsessi objekt, teadmiste kuulekas vastuvõtja. Iseeloomulik on õppeaine osadeks jaotamine ja õppimine täpselt määratletud üksikosade kaupa, vaheetappidel kogu aeg tulemusi mõõtes.
        Õpetamise algul tuleks stimuleerida iga õiget käitumisviisi. Edaspidi kiita harvemini, sest harvem stimuleeritud käitumine säilib stiimulite kõrvaldamisel märksa kauem kui järjepidevate stiimulitega esilekutsutud käitumisviis.

Selle meetodi rakenduseks on programmõpe:

        Operantse tingituse vahendusel saab kujundada inimestel mitmesuguseid automaatseid reageeringuid märguannetele. Õppimise resultaadid on suhteliselt konkreetsed ning üldistuvad vähe uutele oludele.
 
Õppimise konstruktivistlik käsitus

        Konstruktivismi uurimisobjektiks on inimese kõrgemad psüühilised protsessid – taju, mälu, fantaasia, mõtlemine, loovus jne. Õppija ei ole mitte väliste mõjutuste passiivne vastuvõtja, vaid ennekõike info teadlik läbitöötaja – vastuvõtja, muundaja ning talletaja.

Konstruktivistliku õppimise idee on õppija tegutsemine:

        Õppimise tulemuslikkuse aspektist nihkub raskuskese õpetajalt õppijale, tema enda vastutusele ja püüdlikkusele.

        Inimese varasem teadmine või kujutlus kajastub mälus kogemuslike skeemidena. Skeemi teadvustamiseks meie mälus piisab sageli väikese episoodi meenutamisest. Kui õpitu ei seostu olemasolevate skeemidega, võib see talle mõttetuna tunduda. Suutmatus teadvustada õpitavat seoses varasemate teadmisstruktuuridega sunnib õpilast seda pähe õppima.

Õppimise konstruktivistlik mudel

        Inimese mõtlemist oma tunnetustegevuse üle nimetatakse metakognitsiooniks.
See hõlmab kahte tahku: mõtteid selle üle

        Metakognitiivne kompetentsus on määratud rohkem antud ainealase kogemuse kui õppija vanusega. Uue õppimist tuleb alustada sellest, mis seostub õppija teadmistega. Õppimise alguses on raske eelnevat õppimiskogemust uues valdkonnas kasutada, kui aga tekivad toetuspunktid ja seosed, siis on võimalik õppijal ise õppimist kontrollida.
Metakognitsioonile suunamiseks võib endale esitada küsimusi:


Humanistlik õppimiskäsitus

        Humanistlik õppimiskäsitus on kogemusliku õppimise kontseptsioon. Iga õppija toob endaga kaasa ainulaadse kogemuste pagasi. Õpetaja võib oskuslikul tegutsemisel  õpperühma liikmete isiklike kogemustega edasiantavat õpetust oluliselt rikastada. Kogemuse olemuse teistele mõistetavaks muutmiseks läheb vaja dialoogi. Ainult kogemustest ei piisa õppimiseks. Kogemuste õigeks mõistmiseks ja rikastavaks kasutamiseks saab olulist tuge nii teaduslikest teooriatest kui didaktilistest võtetest.


Õppimise humanistliku käsituse tsükkel

        Alustada võib erinevast kohast, kuid oluline on iga kord läbitaks kõik neli etappi. Pidevalt uute kogemuste ja nende lahtimõtestamise protsessi järjepidevaks kulgemiseks on vaja indiviidi ja keskkonna aktiivset suhet.
Õppimise seisukohalt on oluline, et kogemuse lahtimõtestamisele järgneks teoreetiline üldistus ja uus katsetus.

Õppimisele kui protsessile võib läheneda kolmel erineval moel:

Deduktiivne lähenemine

        Sel juhul  on õppijale esitatav informatsioon  eelnevalt töödeldud ja viimistletud. Õppija toetub oma tegevuses õpetaja poolt serveeritud "tõdedele" ja kasutab neid baasina otsuste langetamisel. Tulemuseks on tugev baas kuhu toetuda, kuid see võib osutuda sobimatuks või arusaamatuks antud konkreetses olukorras. See on euroopalik lähenemine, milles on põhirõhk kvalifikatsioonil.

Induktiivne lähenemine

        Sel juhul loob õppija  endale ise ettekujutuse ülesande komponentidest ning kasutab saadud informatsiooni baasina otsuste langetamisel. Tulemuseks on tugev seos praktikaga, tuletatud järeldused on hästi tajutavad, kuid üldistused jäävad piiratuks. See on ameerikalik lähenemine, milles põhirõhk on kompetentsusel.

Avastuslik lähenemine

        Sel juhul saab õppija  kogemuste vahendusel teoreetilisi teadmisi, mida kasutab korduvalt uudsetes ja seni talle tundmatutes probleemsituatsioonides. Eksimine on õppimise loomulik koostisosa. Tulemuseks on seos nii praktika kui ka teooriaga, millest vaheldumisi lähtudes õppijad leiutavad või formuleerivad ise ülesande lahendamiseks vajalikud reeglid ja seosed. Avastuslik lähenemine võib õppiijale tulevikus anda nii kvalifikatsiooni kui ka kompetentsuse.

Õppimisele lähenemise viisid

        Avastuslik lähenemine soodustab heuristikute kujunemist. Heuristikud on mõistlikud oletused tõenäolise lahenduse kohta, kui probleemi lahendaja käsutuses on vaid mõned lahendamiseks vajalikud andmed. Praktika probleemide lahendamisel õpetab õppijat, kuidas improviseerida, kaalutleda ja ekstrapoleerida, et leida lahendust.
        Avastuslik lähenemine annab võimaluse areneda iseseisvaks probleemide lahendajaks ja uurijaks. Kuid, avastus ja arusaam ei ole üks ja sama. Pole mõtet raisata aega ratta leiutamise peale. Heuristilised meetodid toovad vältimatult kaasa frustratsiooni ja meeltesegaduse. Neist esimene eksitab teelt, teine annab kinnitust saamatusele. Iga õppija tajub seda ning saamatuna tunda end on väga ebamugav, võib-olla isegi traumeeriv.