Õppimisteooriad
Biheivioristlik
(käitumisele suunatud), konstruktivistlik (info töötlemisele
suunatud) ja humanistlik (kogemusele suunatud) mudel.
Õppimisele
kui protsessile võib läheneda kolmel viisil. Nendeks on
deduktiivne lähenemine, induktiivne
lähenemine ja avastuslik lähenemine.
Et õppimise näol on tegemist väga keeruliste
psüühiliste protsessidega, on seda raske kirjeldada ühe kõikehaaravaga
mudeliga. Sel põhjusel pole ka tänapäeval ühtset õppimisteooriat.
Pedagoogilises
filosoofias võib eristada kaht mõtlemisviisi.
Õpetlik
(instructivist) -
peamine tähelepanu on suunatud objektidele, mis asuvad
väljaspool õppijat. Objektid on rühmitatud, järjestatud
ja eraldi iseloomustatud. Õppija ülesanne on esitatud tõed
panna korralikult lattu - mällu - ja teha hea kartoteek, et neid õigel
ajal üles leida. Õppija on tühi ämber, mis aja jooksul
täitub. Teadmised on olemas ka ilma õppijata.
Loov
(constructivist) -
peamine tähelepanu on suunatud õppija kavatsustele,
tema kogemusele ja kognitiivsetele strateegiatele.
Õppija seostab objekte vastavalt oma kogemustele.
Edukaks õppimiseks peab õppekeskkond olema võimalikult
mitmekesine. Õppimine toimub probleemide lahendamise kaudu ja teadmised
tekivad alles õppijas.
Õppimise biheivioristlik käsitus
Biheivioristid näevad õppimise põhilise lättena inimese kaasasündinud võimet vältida kogemuslikul baasil sündmusi, mis toovad kaasa ebameeldivusi. See alateadvuslik motiiv kujundab inimestel mitmesuguseid käitumisharjumisi ja automaatseid reageeringuid keskkonna märguannetele. Niisuguse õppimise tulemuseks on organismi võime reageerida kindlal viisil märguandele ehk stiimulile. Seda nimetatakse ka operantseks tingituseks ehk stiimul-reaktsioon-õppimiseks. Käitumine, mis toob kaasa meeldivaid elamusi, kaldub korduma.
Käitumusliku õppimise idee on õpitehnoloogia, mis hõlmab nelja põhiküsimust:
Selle meetodi rakenduseks on programmõpe:
Konstruktivismi uurimisobjektiks on inimese kõrgemad psüühilised protsessid – taju, mälu, fantaasia, mõtlemine, loovus jne. Õppija ei ole mitte väliste mõjutuste passiivne vastuvõtja, vaid ennekõike info teadlik läbitöötaja – vastuvõtja, muundaja ning talletaja.
Konstruktivistliku õppimise idee on õppija tegutsemine:
Inimese varasem teadmine või kujutlus kajastub mälus kogemuslike skeemidena. Skeemi teadvustamiseks meie mälus piisab sageli väikese episoodi meenutamisest. Kui õpitu ei seostu olemasolevate skeemidega, võib see talle mõttetuna tunduda. Suutmatus teadvustada õpitavat seoses varasemate teadmisstruktuuridega sunnib õpilast seda pähe õppima.
Õppimise konstruktivistlik mudel
Inimese mõtlemist
oma tunnetustegevuse üle nimetatakse metakognitsiooniks.
See hõlmab kahte tahku: mõtteid selle üle
Humanistlik õppimiskäsitus
Humanistlik õppimiskäsitus on kogemusliku õppimise kontseptsioon. Iga õppija toob endaga kaasa ainulaadse kogemuste pagasi. Õpetaja võib oskuslikul tegutsemisel õpperühma liikmete isiklike kogemustega edasiantavat õpetust oluliselt rikastada. Kogemuse olemuse teistele mõistetavaks muutmiseks läheb vaja dialoogi. Ainult kogemustest ei piisa õppimiseks. Kogemuste õigeks mõistmiseks ja rikastavaks kasutamiseks saab olulist tuge nii teaduslikest teooriatest kui didaktilistest võtetest.
Õppimise humanistliku käsituse tsükkel
Alustada võib erinevast kohast, kuid oluline on iga kord läbitaks
kõik neli etappi. Pidevalt uute kogemuste ja nende lahtimõtestamise
protsessi järjepidevaks kulgemiseks on vaja indiviidi ja keskkonna aktiivset
suhet.
Õppimise seisukohalt on oluline,
et kogemuse lahtimõtestamisele järgneks teoreetiline üldistus
ja uus katsetus.
Õppimisele kui protsessile võib läheneda kolmel erineval moel:
Deduktiivne lähenemine
Sel juhul on õppijale esitatav informatsioon eelnevalt töödeldud ja viimistletud. Õppija toetub oma tegevuses õpetaja poolt serveeritud "tõdedele" ja kasutab neid baasina otsuste langetamisel. Tulemuseks on tugev baas kuhu toetuda, kuid see võib osutuda sobimatuks või arusaamatuks antud konkreetses olukorras. See on euroopalik lähenemine, milles on põhirõhk kvalifikatsioonil.
Induktiivne lähenemine
Sel juhul loob õppija endale ise ettekujutuse ülesande komponentidest ning kasutab saadud informatsiooni baasina otsuste langetamisel. Tulemuseks on tugev seos praktikaga, tuletatud järeldused on hästi tajutavad, kuid üldistused jäävad piiratuks. See on ameerikalik lähenemine, milles põhirõhk on kompetentsusel.
Avastuslik lähenemine
Sel juhul saab õppija kogemuste vahendusel teoreetilisi teadmisi, mida kasutab korduvalt uudsetes ja seni talle tundmatutes probleemsituatsioonides. Eksimine on õppimise loomulik koostisosa. Tulemuseks on seos nii praktika kui ka teooriaga, millest vaheldumisi lähtudes õppijad leiutavad või formuleerivad ise ülesande lahendamiseks vajalikud reeglid ja seosed. Avastuslik lähenemine võib õppiijale tulevikus anda nii kvalifikatsiooni kui ka kompetentsuse.
Õppimisele lähenemise viisid
Avastuslik lähenemine soodustab heuristikute kujunemist. Heuristikud on
mõistlikud oletused tõenäolise lahenduse kohta, kui probleemi
lahendaja käsutuses on vaid mõned lahendamiseks vajalikud andmed.
Praktika probleemide lahendamisel õpetab õppijat, kuidas improviseerida,
kaalutleda ja ekstrapoleerida, et leida lahendust.
Avastuslik lähenemine annab võimaluse areneda iseseisvaks probleemide
lahendajaks ja uurijaks. Kuid, avastus ja arusaam ei ole üks ja
sama. Pole mõtet raisata aega ratta leiutamise peale. Heuristilised meetodid
toovad vältimatult kaasa frustratsiooni ja meeltesegaduse. Neist esimene
eksitab teelt, teine annab kinnitust saamatusele. Iga õppija tajub seda
ning saamatuna tunda end on väga ebamugav, võib-olla isegi traumeeriv.